Tablica ostrzegawcza ponadgabarytowa - składana
Opis
Tablica ostrzegawcza ponadgabarytowa
Tablica ostrzegawcza ponadgabarytowa składana o wymiarach 43 x 43.5 cm z biało-czerwonymi pasami skierowanymi pod kątem 45 stopni. Tablica składa oraz wyposażona w gumową ramkę, która zakrywa ostre krawędzie tablicy. Tablica ostrzegawcza ponadgabarytowa wykorzystywana na pojazdach, które przekraczającą:
- całkowita długość: 16,5 m
- szerokość: 2,50 m
- wysokość 4,0 m
- masa całkowita: 42 tony
Tablica ostrzegawcza ponadgabarytowa zgodna jest z ustawą „Prawo o ruchu drogowym".
Tablica ostrzegawcza ponadgabarytowa - jak stosować?
Tablica ostrzegawcza ponadgabarytowa stosowana jest, gdy transportowany ładunek wystaje poza obrys zestawu pojazdu:
- ładunek wystaje z przodu pojazdu - dwie tablice gabarytowe umieszczone w widocznym miejscu
- ładunek wystaje po bokach pojazdu - chorągiewka umieszczona na najbardziej wystających krawędziach ładunku
- ładunek wystaje z tyłu pojazdu - dwie tablice gabarytowe umieszczone bezpośrednio na ładunku z tyłu pojazdu
Tablica ostrzegawcza ponadgabarytowa - przepisy
Transport ładunków, które wystają poza obrys pojazdu zgodnie z art. 61 ustawy „Prawo o ruchu drogowym" jest regulowany specjalnymi przepisami. Przepisy dotyczą głównie zezwoleń oraz wymagają poprawnego oznakowania pojazdu transportującego.
Fragment ustawy „Prawo o ruchu drogowym"
Ustala się następujące oznakowanie ładunku:
- ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;
- ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;
- ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;
Ciąg dalszy ustawy dostępny jest do pobrania TUTAJ!